کراتیت

بیماری کراتیت مرتبط با التهاب قرنیه چشم است و می تواند حالتی از زخم یا عفونت چشم باشد که منجربه درد چشم شود.

قرنیه ، بافت شفاف و محدب شکلی است که روی مردمک چشم را می پوشاند و هرگونه التهاب مرتبط با قرنیه میتواند بینایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلاتی را به وجود آورد.

چشم یکی از حساس ترین اجزای صورت است و قرنیه ، خارجی ترین لایه چشم است که مانند سدی دفاعی مقابل میکروبها ، بیماری ها و گرد و خاک عمل میکند.

زمان که قرنیه چشم تحریک یا ملتهب شود، بیماری كراتيت رخ می دهد که می تواند انواع مختلفی داشته باشد.

انواع بیماری کراتیت

• كراتيت عفوني
  • كراتيت غيرعفوني

باکتری های ، ویروس ها ، قارچ ها و انگل ها از عواملی هستند که در بروز بیماری کراتیت عفونی نقش دارند.

جراحت های خفیف چشم ، استفاده طولانی مدت از لنزهای چشمی و دیگر مواردی که به چشم آسیب می رسانند نیز از عواملی هستند که در بروز بیماری کراتیت غیرعفونی نقش دارند.

تشخیص اینکه بیمار به کدام نوع كراتيت مبتلا شده است و چه روشی برای درمان مناسب تر است به عهده فوق تخصص شبکیه می باشد.

کراتیت

بیماری كراتيت چه علائمی دارد؟

التهاب قرنیه چشم یا کراتیت ، قرنیه چشم را تحت تاثیر قرار می دهد در نتیجه بیمار می توانید علائم زیر را داشته باشد :

• قرمز شدن چشم
  • درد چشم
  • احساس خارش چشم
  • حساسیت به نور، در مواردی که بيماري كراتيت پیشرفته باشد بیمار قادر به بازکردن چشم نخواهد بود.
  • ترشح چشم
  • ریزش شدید اشک از چشم
  • تغییرات در دید مانند تاری یا کاهش دید

علائم بيماري كراتيت بستگی به نوع كراتيت دارد و به طور معمول بیمارانی که به كراتيت باکتریایی مبتلا شده باشند ، سریع تر علائم ذکر شده را مشاهده خواهند کرد.

چه روش هایی برای درمان بیماری كراتيت وجود دارد؟

هر بیماری در ابتدا از مراحله اولیه شروع می شود و در صورت عدم درمان، اختلالت جدی را به وجود می آورد.

بيماري كراتيت نیز از این قاعده مستثنا نیست و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود قطعاً مراحل درمان آسان تری  خواهد داشت.

پزشک با توجه به پیشرفت التهاب قرنیه چشم ، قطره چشمی یا داروهای خوراکی را تجویز می کند ، هرچند در صورت نیاز تجویز همزمان قطره چشمی و دارو خوراکی نیز امکانپذیر است.

در صورتی که بیماری بیش از اندازه پیشروی داشته باشد و منجربه صدمات بسیار جدی به قرنیه چشم شده باشد ، نیاز به پیوند قرنیه می باشد.

به همین دلیل با مشاهده علائم بسیار جرئی نیز به متخصص و جراح چشم مراجعه نمایید تا بینایی تان در معرض آسیب قرار نگیرد.

• 3 + هجده =