مجرای اشکی

مجرای اشکی : هر چشم دارای یک غده اشکی است که در قسمت بالای چشم و خارج از کره چشم قرار داد .

با هر بار پلک زدن ، اشک تولید شده روی سطح چشم پخش می شود و اضافی آن توسط تخلیه کننده اشک به داخل بینی میریزد ، یکی از دلایل آبریزش بینی نیز همین امر است.

زمانی که اشک وارد کیسه اشکی می شود از طریق مجرای بینی – اشکی به بینی تخلیه می شود و در نتیجه هنگام گریه کردن دچار آبریزش بینی می شویم.

غدد اشکی منجربه ترشح قسمت آبکی اشک می شوند و انسداد یا اختلال در غدد اشکی می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد .

مجرایی بین بینی و چشم وجود دارد که منجربه تخلیه اشک از سطح پشم به داخل بینی می شود و زمانی که این مجرا دچار گرفتگی یا انسداد شود ، مشکلاتی به وجود می آید .

مجرای اشکی

انسداد مجراي اشكي

گرفتگی مجرای اشکی می تواند اکتسابی یا مادرزادی باشد.

نوع اکتسابی آن به طور معمول به دلیل عفونت رخ می دهد و نوع مادرزادی آن از بدو تولد با کودک همراه است .

نوع اکتسابی همیشه به دلیل عفونت نیست بلکه در مواردی شکستگی بینی نیز می تواند منجربه انسداد بینی شود .

هرچند در مواردی که انسداد مجرای بینی یا نازولاکریمال ، مادرزادی باشد در هفته های اولیه قابل تشخیص نیست زیرا غدد اشکی در ۲ هفته اول بعد از تولد ترشح نمی شوند .

به طور کلی دلیل گرفتگي مجراي اشكي – بيني ، باقی ماندن پرده ای در انتهای  مجراي اشكي در سمت بینی می باشد.

علائم انسداد مجرای اشکی

یکی از رایج ترین مشکلات بیمارانی که دچار نازولاکریمال شده اند ، ریزش مداوم اشک از چشم است .

علاوه بر اشک ریزش مداوم ، خروج چرک از گوشه داخلی چشم نیز از دیگر علائم این بیماری است .

در صورتی که انسداد مجراي اشكي طولانی شود ، عفونت و التهاب حاد کیسه اشکی رخ می دهد.

التهاب و تورم کیسه اشکی نیز منجربه التهاب و تورم گوشه داخلی چشم می شود که بسیار دردناک است و در صورت عدم درمان سریع ، نیاز به بستری شدن فرد دارد .

درمان انسداد مجرای اشکی

اگر مدت زمان کوتاهی از انسداد مجراي اشكي گذشته باشد با ماساژ کیسه اشکی می توانیم مشکل را برطرف کنیم اما در مواردی که ماساژ برای درمان پاسخگو نباشد ، نیاز است که در کودکان روش سونداژ یا میل زدن و در بزرگسال عمل  DCR انجام شود .

• یازده + چهارده =