خشکی چشم

چنانچه مجاری اشک دچار کاهش یا فقدان اشک شوند رطوبت سطح چشم کاهش یافته و خشکی چشم رخ می دهد. عملکرد اصلی اشک چشم ، شستشوی مداوم و مرطوب نگه داشتن سطح کره چشم و همچنین رساندن اکسیژن و مواد غذایی به قرنیه می باشد.

علائم خشکي چشم

1. سوزش و خارش چشم ها
  2. ریزش بیش از حد اشک
  3. تاری دید
  4. حساسیت به نورهای شدید
  5. قرمزی چشم ها
  6. درد و اختلال در حرکت پلک ها
  7. عدم تحمل لنزهای تماسی
  8. احساس وجود جسم خارجی در چشم

دلایل خشکي چشم

• افزایش سن
  • قرار گرفتن در محیط های گرم و خشک
  • کمبود ویتامین A و مشکلات تغذیه ای
  • فعالیت چشمی طولانی مدت و خیره شدن به یک چیز
  • قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و دود به ویژه دود سیگار
  • عمل لیزیک ، احتمال دارد در اثر جراحی اصلاح دید مانند لیزیک خشکي چشم شدت یابد.
  • التهاب لبه پلک ها یا بلفاریت ، در چربی لایه اشکی تغییر ایجاد نموده و خشکي چشم را شدت می بخشد.
  • ابتلا به برخی بیماری ها مانند بیماری های تیروئید و بیماری های سیستم ایمنی مانند شوگرن و لوپوس
  • مصرف برخی داروها اعم از داروهای ضد فشار خون ، داروهای ضد افسردگی ، داروهای قلبی ، قرص های پیشگیری از بارداری ، قطره ‌های چشمی ، قرص های دوران یائسگی و قرص های جلوگیری از بارداری به علت ایجاد تغییرات هورمونی سبب خشکي چشم می شوند.
  • بسته نشدن پلک ها ، چنانچه به دلیل اختلالات ساختاری پلک ها به صورت صحیح بسته نشوند یا در اثر ابتلا به برخی بیماری ها نظیر پارکینسون فرد کمتر پلک بزند اشک به میزان زیادی تبخیر شده و خشکي چشم اتفاق می افتد.
  • استفاده از لنز ، یکی از شایع ترین علل خشکي چشم استفاده از لنز های تماسی می باشد. لنزهای تماسی لایه آبکی اشک را به میزان زیادی جذب کرده و باعث کاهش حس قرنیه و کمتر پلک زدن شده و در نتیجه چشم با خشکی مواجه می شود.

پیامدها و عوارض خشکی چشم چیست؟

اشخاصی که به خشکی چشم دچار هستند امکان تجربه این عوارض در آن ها وجود دارد:

• آسیب به سطح چشم ها: اگر به درمان خشکی چشم اهمیت ندهید ممکن است چشم های تان دچار التهاب شده، سطح قرنیه سایش یافته، قرنیه زخمی شده و مشکلات دیگر در آن پدیدار شود.
  • عفونت های چشمی: یکی از وظایف مهم اشک ها، حفاظت از سطح چشم در مقابل عفونت می باشد. اگر چشمان شما اشک کافی نداشته باشد ریسک ابتلا به عفونت های چشمی در شما افزایش خواهد یافت.
  • کاهش کیفیت زندگی: مشکل خشکی چشمان با تاثیری که در مختل کردن برخی از فعالیت های روزانه همچون خواندن دارد تاثیر زیادی در کاهش کیفیت زندگی افراد دارد.

آزمایشات و تشخیص خشکی چشم

پزشک به منظور تعیین دلیل خشکی چشمان شما یک سری رویه ها و آزمایشات را مورد استفاده قرار می دهد که عبارتنداز:

• انجام معاینه چشمی جامع: شامل اطلاعاتی جامع از سلامت کلی شما و چشمان تان بوده و به این ترتیب برای تشخیص علت ابتلای چشم ها به مشکل خشکی کمک کننده می باشد.
  • سنجش حجم اشک چشم ها: آزمایش شرمیر روشی می باشد که پزشک ممکن است از آن برای سنجش تولید اشک چشمان تان بهره بگیرد.

برای انجام این روش ، پزشک در ناحیه تحتانی پلک های زیرین شما نوارهای جذب کاغذ را قرار می دهد و بعد از گذشت ۵ دقیقه مقدار فرورفتگی نوارها را در اشک های شما مورد سنجش قرار می دهد.

• تعیین کیفیت چشم بیماران: در این روش یکسری قطره های چشم مخصوص به منظور تعیین شرایط چشمان افراد مورد استفاده قرار می گیرند. در این روش پزشک در واقع به دنبال الگوهای رنگی در قرنیه ها می باشد.

چگونه می توان از ابتلا به خشکی چشم پیشگیری کرد؟

چنانچه دچار خشکی چشم می شوید به موقعیت هایی توجه کنید که با قرارگیری در آن ها احتمال بروز این عارضه در شما بیشتر شده و شدت می یابد.

به عنوان اقدام بعدی سعی کنید از قرار گرفتن در این موقعیت ها خودداری کنید، این کار تاثیر زیادی در جلوگیری از ابتلا به خشکی چشم و کاهش شدت یافتن آن دارد. به طور مثال:

از فوت کردن و دمیدن هوا به چشمان تان بپرهیزید:

به همین منظور چشمان خود را از قرارگیری در معرض مستقیم کولر، سشوار،بخاری اتومبیل ها و همچنین پنکه ها حفظ نمایید.

سعی کنید در معرض هوای دارای رطوبت قرار بگیرید:

برای این کار از یک مرطوب کننده برای اضافه کردن رطوبت به هوای خشک محیط استفاده کنید، این کار در زمستان اهمیت بیشتری پیدا می کند.

خشکی چشم

از سرپوشاننده های حفاظت چشم یا عینک های آفتابی استفاده کنید:

این پوشش ها از چشمان شما از زوایای مختلف در برابر هوای خشک و باد محافظت کرده و به این ترتیب موجب کاهش احتمال بروز خشکی در چشمان تان خواهند شد.

در صورت انجام تکالیف طولانی مدت در طول آن ها به خود استراحت دهید:

اگر در حال انجام تکالیف یا خواندن مطلب مهمی هستید که نیازمند تمرکز دیداری زیادی می باشد حتما به چشمان تان استراحت دوره ای بدهید.

برای این کار چشمانتان را به مدت چند دقیقه بسته یا چندین بار مکرراً پلک بزنید با این اقدام اشک چشمان تان به خوبی در سرتاسر سطح چشم پخش می شود.

از محیط خود آگاه باشید:

افراد باید بدانند که در برخی مکان ها همچون هواپیما و نواحی بیابانی هوا به شدت خشک می باشد.

هنگام قرارگیری در این محیط ها بخار اشک های تان کاهش می یابد بنابراین بهتر است به مدت کوتاه چشمان تان را به طور مرتب و پی در پی باز و بسته کنید.

از دود دوری کرده و استعمال سیگار را ترک کنید:

یکی از عواملی که منجر به شت یافتن علائم خشکی چشم می شود سیگار کشیدن است.

بنابراین بهتر است در صورت استعمال سیگار و به طور کلی دخانیات این مواد را ترک کرده و از قرارگیری در نزدیکی کسانی که سیگار می کشند خودداری نمایید.

خشکی چشم

صفحه رایانه و تلوزیون را در زیر سطح چشمان خود قرار دهید:

چنانچه رایانه بالاتر از سطح چشمان قرار داشته باشد چشم برای مشاهده تصاویر باید به میزان بیشتری باز شود.

بنابراین رایانه را زیر سطح چشمان خود قرار داده تا مجبور با باز کردن بیش از اندازه چشمان تان نباشید. این کار موجب کند شدن بخار اشک چشمان تان بین پلک زدن ها خواهد شد.

از اشک های مصنوعی به طور مرتب استفاده نمایید:

اگر عارضه خشکی چشمان در شما مزمن باشد باید از قطره های چشمی که موجب چرب نگه داشتن چشم ها و ایجاد احساس بهتر در افراد می شوند استفاده نمایید.

از کمپرس های سرد آماده بهره بگیرید.

درمان خشکی چشم

در صورتی که مشکلات ناشی از خشکي چشم خفیف باشند با تجویز قطره های معمولی ، پماد و ژل های چشمی علائم بیماری برطرف می گردد ، اما در موارد نسبتاً شدید با تجویز قطره اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده درمان انجام می شود. ضمنا در موارد شدید که درمان با دارو جواب نمی دهد برای بستن مجرای خروج اشک ، جراحی انجام می شود.

• 14 + چهار =