خشکی چشم

چنانچه مجاری اشک دچار کاهش یا فقدان اشک شوند رطوبت سطح چشم کاهش یافته و خشکی چشم رخ می دهد. عملکرد اصلی اشک چشم ، شستشوی مداوم و مرطوب نگه داشتن سطح کره چشم و همچنین رساندن اکسیژن و مواد غذایی به قرنیه می باشد.

علائم خشکي چشم

1. سوزش و خارش چشم ها
  2. ریزش بیش از حد اشک
  3. تاری دید
  4. حساسیت به نورهای شدید
  5. قرمزی چشم ها
  6. درد و اختلال در حرکت پلک ها
  7. عدم تحمل لنزهای تماسی
  8. احساس وجود جسم خارجی در چشم

خشکی چشم

دلایل خشکي چشم

• افزایش سن
  • قرار گرفتن در محیط های گرم و خشک
  • کمبود ویتامین A و مشکلات تغذیه ای
  • فعالیت چشمی طولانی مدت و خیره شدن به یک چیز
  • قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و دود به ویژه دود سیگار
  • عمل لیزیک ، احتمال دارد در اثر جراحی اصلاح دید مانند لیزیک خشکي چشم شدت یابد.
  • التهاب لبه پلک ها یا بلفاریت ، در چربی لایه اشکی تغییر ایجاد نموده و خشکي چشم را شدت می بخشد.
  • ابتلا به برخی بیماری ها مانند بیماری های تیروئید و بیماری های سیستم ایمنی مانند شوگرن و لوپوس
  • مصرف برخی داروها اعم از داروهای ضد فشار خون ، داروهای ضد افسردگی ، داروهای قلبی ، قرص های پیشگیری از بارداری ، قطره ‌های چشمی ، قرص های دوران یائسگی و قرص های جلوگیری از بارداری به علت ایجاد تغییرات هورمونی سبب خشکي چشم می شوند.
  • بسته نشدن پلک ها ، چنانچه به دلیل اختلالات ساختاری پلک ها به صورت صحیح بسته نشوند یا در اثر ابتلا به برخی بیماری ها نظیر پارکینسون فرد کمتر پلک بزند اشک به میزان زیادی تبخیر شده و خشکي چشم اتفاق می افتد.
  • استفاده از لنز ، یکی از شایع ترین علل خشکي چشم استفاده از لنز های تماسی می باشد. لنزهای تماسی لایه آبکی اشک را به میزان زیادی جذب کرده و باعث کاهش حس قرنیه و کمتر پلک زدن شده و در نتیجه چشم با خشکی مواجه می شود.

درمان خشکی چشم

در صورتی که مشکلات ناشی از خشکي چشم خفیف باشند با تجویز قطره های معمولی ، پماد و ژل های چشمی علائم بیماری برطرف می گردد ، اما در موارد نسبتاً شدید با تجویز قطره اشک مصنوعی بدون مواد نگهدارنده درمان انجام می شود. ضمنا در موارد شدید که درمان با دارو جواب نمی دهد برای بستن مجرای خروج اشک ، جراحی انجام می شود.

• ده − 4 =