جراحی مجرای اشکی

جراحی مجرای اشکی : برای مرطوب نگه داشتن چشم و حفظ سلامت چشم، اشک چشم ضروری است و زمانی که تخلیه طبیعی اشک دچار اختلال شود ، مشکلاتی چون التهاب چشم و غیره به وجودمی آید.

اشک ، غده ای است که زیرپلک قرار دارد و درون سوراخ های کوچکی که گوشه داخلی چشم و قسمتی که پلک بالا و پایین به هم میرسند، تخلیه می شوند.

زمانی که تخلیه اشک چشم با اختلال مواجه شود به طور طبیعی جذب بدن نشود، مشکلاتی به وجود می آیند که نیاز به درمان دارند تا سلامت چشم در خطر قرار نگیرد.

دلایل انسداد مجرای اشکی

دلیل دقیقی برای انسداد مجرای اشکی وجود ندارد و برخی اوقات بدون وجود هیچ دلیلی مجرای اشکی فرد می تواند مسدود شود ولی علائمی که در زیر ذکر شده اند از شایع ترین دلایل انسداد مجرای اشکی هستند.

سن یکی از دلالیل انسداد مجرای اشکی می باشد زیرا با بالا رفتن سن، مجرای اشکی باریک شده  و در نهایت مسدود می شود.

عفونت چشم نیز می تواند دلیل برای انسداد مجرای اشکی باشد زیرا منجربه التهاب و انسداد می شود.

شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز از دیگر دلایلی هستند که منجربه بسته شدن مجرای اشکی می شوند.

استفاده از قطره های چشمی ، آسیب دیدگی چشم ،  وجود تومور ، انجام جراحی مرتبط با چشم ، بافت اسکار یا آسیب دیدگی استخوان مربوطه نیز می تواند منجربه انسداد مجرای اشکی شود.

علل اشک ریزش چیست

• اشک ریزش به دو دلیل بروز می کند : یکی به دلیل افزایش تولید اشک توسط غدد اشکی و دیگری به علت مسدود شدن مجرای اشکی می باشد. چنانچه علت آن اختلال در سیستم تخلیه کننده اشک باشد از طریق روش های جراحی مجرای اشکی قابل درمان است.
  • افزایش تولید اشک : این عارضه زمانی رخ می دهد که چشم دچار التهاب یا عفونت قرنیه، ملتحمه یا پلک شده باشد. همچنین تحریک مخاط بینی، بروز خراش روی قرنیه یا ملتحمه و غیره نیز می تواند علت بروز افزایش تولید اشک از غدد اشکی باشد.
  • کاهش خروج اشک : چنانچه در مسیر مجرای اشکی انسداد و گرفتگی به وجود آید، سیستم تخلیه کننده اشک چشم دچار مشکل می گردد که این عارضه در بین بزرگسالان و کودکان دلایل متفاوتی دارد و درمان آن نیز در هریک از این گروه های سنی فرق دارد.

جراحی-مجرای-اشکی-2

چه کسانی به اشک ریزش مبتلا می شوند

امکان بروز این عارضه برای تمامی سنین وجود دارد اما معمولا در بین نوزادان و افراد بالای ۶۰ سال رایج تر است.

راه تشخیص انسداد مجرای اشکی

هنگامی که بیمار به دلیل بروز اشک ریزش به متخصص چشم مراجعه می کند اگر علت آن افزایش توید اشک از غدد اشکی نباشد پزشک با کمک معاینات زیر انسداد مجرای اشکی را تشخیص می دهد.

یکی از معایناتی که در این زمینه صورت می پذیرد فشار وارد آوردن بر روی کیسه چشمی است به این ترتیب که چنانچه انسداد وجود داشته باشد مایع و چرک از منافذ اشکی خارج می گردد.

از دیگر راه های تشخیص این عارضه ، تزریق مایع تلخ مزه درون منافذ اشکی می باشد، در صورتی که در سیستم تخلیه کننده اشک ، گرفتگی وجود داشته باشد مایع تزریق شده به داخل بینی بیمار راه پیدا نکرده و مزه آن را در گلوی خود احساس نمی کند.

علاوه بر دو روش ذکر شده می توان به کمک تصویر برداری طب هسته ای نیز انسداد مجرای اشکی را تشخیص داد.

درمان انسداد مجرای اشکی

انسداد مجرای اشکی به طور معمول از طریق سه روش درمان می شود :

• درمان انسداد مجرای اشکی از طریق روش اکسترنال

روش اکسترنال نوعی جراحی مجرای اشکی است که در طی آن برشی در قسمت فوقانی بینی و نزدیک تیغه بینی زده می شود.

پس از زدن برش توسط متخصص و جراح چشم ، بخش کوچکی از استخوان بینی برداشته می شود تا امکان تخلیه اشک بینی کیسه اشک و بینی فراهم شود .

در برخی از موارد و با توجه به صلاح پزشک ، یک لوله به صورت موقت در قسمت ورودی مجرای اشک قرار می گیرد تا از ایجاد اسکار و مسدود شدن مجدد مجرای اشکی جلوگیری شود.

اگر از لوله در قسمت ورودی مجرای اشکی استفاده شود، پزشک بعد از گذشت ۸ هفته لوله را برمی دارد و قسمت ورودی را بخیه می زند.

جراحی-مجرای-اشکی-1

• درمان انسداد مجرای اشکی از طریق روش آندوسکوپی

آندوسکوپی یکی از روش های محبوب برای باز کردن غده اشکی می باشد زیرا تحت بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می شود.

در این روش یک لوله کوچک که یک دوربین و لامپ کوچک به آن متصل است وارد بینی می شود و هیچ گونه برشی بر روی سطح بینی ایجاد نمی شود.

• کاشت مجرای اشک مصنوعی

یک لوله که مانند شیشه است، پشت پلک قرار میگیرد تا تخلیه اشک به راحتی انجام شود .

روش کاشت مجرای اشکی روش نادری است و تنها در مواردی انجام می شود که امکان بازکردن یا ترمیم کیسه اشک بینی وجود نداشته باشد .

تفاوت درمان انسداد مجرای اشکی در بزرگسالان و کودکان

چنانچه این عارضه در کودکان زیر دو یا سه سال اتفاق افتاده باشد درمان از راه عمل میل زدن مجرای اشکی (سونداژ) صورت می پذیرد اما این روش در بزرگسالان تنها با هدف تشخیص انجام می گردد. در افراد با سنین بالاتر از روش های جراحی مجرای اشکی بزرگسالان استفاده می گردد.

عوارض بعد ازعمل مجرای اشکی

در نظر داشته باشید با انتخاب صحیح جراح و متخصص چشم و همچنین با رعایت مراقبت های قبل و بعد از جراحی مجرای اشکی می توانید به نتیجه مطلوب دست پیدا کرده و از بروز عوارض پس از آن پیشگیری کنید یا آن را به حداقل برسانید. در ادامه عوارضی که ممکن است بعد از جراحی مجرای اشکی رخ دهد را شرح می دهیم:

• خونریزی در موارد نادر
  • درد ناچیز که معمولا با مصرف داروهای مسکن قابل رفع شدن است.
  • عفونت احتمالی که امکان رخ دادن آن بسیار کم است اما معمولا جراح چشم با تجویز آنتی بیوتیک از بروز آن جلوگیری می کند.
  • در صورتیکه داخل بینی اسکار رخ دهد امکان برگشت اشک ریزش وجود خواهد داشت.

اقدامات قبل از جراحی مجرای اشکی

1. قبل از رفتن برای جراحی مجرای اشکی استحمام کنید زیرا زخم ها تا ۴۸ ساعت نباید با آب تماس داشته باشند.
  2. سعی کنید وعده غذایی قبل از عمل مجرای اشکی سبک باشد و به مدت ۸ ساعت ناشتا باشید.
  3. مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل مسکن ها و آسپرین از ۲ هفته قبل باید قطع شوند.
  4. سیگار و الکل را از دو هفته قبل ترک کنید.
  5. پزشک خود را از حساسیت های دارویی خود آگاه نمایید.
  6. در صورت داشتن هر گونه بیماری یا مصرف داروی خاص باید با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبتهای بعد از عمل مجرای اشکی

از مراقبت های بعد از عمل مجرای اشکی به موارد زیر اشاره می کنیم:

1. مهم است که پس از انجام جراحی مجرای اشکی به منظور جلوگیری از بروز خونریزی بینی از خوردن و نوشیدن مواد غذایی داغ پرهیز نمایید.
  2. همچنین توجه داشته باشید که سر خود را به سمت پایین خم نکنید.
  3. توصیه می شود برای کاهش تورم  تا ۲۴ ساعت بعد از انجام عمل جراحی مجرای اشکی روی محل ، کمپرس یخ یا آب سرد قرار دهید.
  4. سعی کنید از ورود آلودگی به مناطق زخم جلوگیری کرده و بخیه ها را تمیز نگه دارید تا دچار عفونت نگردید.
  5. چنانچه لازم بود زخم را با استفاده از محلول ضد عفونی کننده تمیز کنید.
  6. تا مدتی که پزشک معین می کند از بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید.
  7. فعالیت هایی ورزشی مثل شنا کردن را به دو هفته بعد موکول کنید.
  8. ترشحات بینی را به کمک قطره استریل تمیز نمایید.
  9. بهتر است در دوران نقاهت و تا زمان بهبودی هوای اتاقتان مرطوب باشد.

• 17 − 13 =