آواستین

یکی از داروهای موثر که به صورت تزریق داخل چشمی در سالهای اخیر مورد استفاده قرار میگیرد، آواستین است.

مهم ترین مزیت تزريق آواستين  داخل چشمي ، بهبود کاهش افت دید بیماران است.

اگر بخواهیم چند مورد از کاربردهای آواستین را نام ببریم، می توانیم به رتینوپاتی دیابتی، ایجاد عروق خونی نا به جا در مشیمیه وانسداد وریدهای شبکیه اشاره کنیم.

بسیاری از بیماریهای ذکر شده مزمن و طولانی مدت هستند ، به همین دلیل دوره درمان آنها متغیر است و در طی دوره درمان نیاز است که تزريق آواستين به طور متناوب هر چند وقت یکبار توسط متخصص و جراح چشم تکرار شود .

آواستین

نحوه تزريق آواستين چگونه است ؟

تزريق آواستين  توسط چشم پزشک و در اتاق عمل انجام می شود، برخی از بیماران به دلیل تزریق این دارو در اتاق عمل بر این باورند که تزريق آواستين  نیاز به بیهوشی دارد اما نیازی به بیهوشی بیمار نیست و تنها از قطره های بی حسی مختص چشم استفاده می شود.

تزریق آواستین توسط سوزن های بسیار نازک انجام می شود و حین تزریق، احساس فشار در چشم طبیعی است.

تزريق  آواستين داخل چشم، نیازی به بستری شدن ندارد و به طور معمول بیمار پس از گذشت ۳۰دقیقه تا یک ساعت مرخص خواهد شد.

مراقبت های بعد از تزریق آواستین

• برخی از پزشکان بعد از تزریق، قطره های آنتی بیوتیک تجویز می کنند که این قطره ها مطابق با دستور پزشک باید استفاده شوند.
  • یه روز بعد از تزریق و سپس هر ۴ الی ۶ هفته بیمار معاینه می شود و در صورت صلاح دید چشم پزشک تزریق مجدد تکرار می شود.
  •  بعد از تزریق بیمار عوارضی مانند اشک ریزش قرمزی و سوزش چشم را تجربه می کند ، اما در صورت بروز علائمی مانند درد شدید ، تهوع ، دیدن سایه در میدان بینایی در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه کنید.
  • بعد از تزریق آواستین از مالیدن چشم های خود خودداری کنید و هنگام پاک کردن اشک ریزش به آرامی اطراف چشم های خود را پاک کنید.
  • به مدت دو تا سه روز از شستشوی سر و صورت خودداری شود .
  • محدودیتی براي انجام كارهای روزمره و وضعيت خواب و استراحت وجود ندارد.

تزریق آواستین چه عوارضی دارد؟

عوارض آواستين بسیار کم و نادر است و علت آن هم این است که با دوز و به صورت موضعی مصرف می شود.

برخی از عوارض تزریق  شامل موارد زیر است که معمولا این علائم با مصرف قطره‌های کورتون و آنتی بیوتیک‌های داخل چشمی از بین می روند.

• درد در محل تزریق خونریزی های خفیف سریع الجذب
  •  خارش و سوزش ناچیز چشم
  • ورم قرنیه و التهاب چشم

در ابتدا آواستين توسط دکتر داروساز رقیق می شود و سپس توسط فوق تخصص شبکیه به داخل چشم تزریق می شود، در نتیجه متخصص و جراح چشم باید مهارت بالایی داشته باشد تا تزریق به بهترین نحو انجام شود و بیمار، عوارض حاصل از آواستين را تجربه نکند.

• دوازده − شش =