آب مروارید چیست

آب مروارید چیست ؟ عدسی چشم به طور طبیعی شفاف است ولی چشمی که دچار آب مروارید شده باشد،  عدسی کدری دارد و فرد مبتلا به تاری دید است.

در نتیجه آب مروارید یکی از بیماری های مرتبط با چشم است که منجربه کدر شدن عدسی چشم می شود.

آب مروارید جزو یکی از شایع ترین بیماری های مرتبط با چشم است ولی متاسفانه اکثریت عموم اطلاعات کمی از این بیماری دارند و عقاید غلطی در ارتباط با آب مروارید وجود دارد، مانند :

• سرایت آب مروارید از یک چشم به چشم دیگر!
  • نوعی سرطان است!
  • به دلیل استفاده بیش از اندازه چشم به وجود می آید!

در اصل آب مروارید ارتباطی با استفاده بیش از اندازه چشم ندارد و نوعی سرطان نیست.

آب مروارید چیست

دقت داشته باشید که آب مروارید جزو بیماری های غیر قابل سرایت است و دلایل زیر از علل بروز آب مروارید هستند:
  • سابقه خانوادگی یا ارث
  • ضربه یا آسیب دیدگی چشم
  • مشکلات طبی مانند بیماری دیابت
  • سابقه جراحی چشم
  • مصرف طولانی مدت برخی از داروها مانند کورتن
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب بدون کلاه یا عینک آفتابی.
  • درمان آب مروارید

قطعی ترین راه برای درمان آب مروارید انجام جراحی کاتاراکت است، زیرا آب مروارید منجربه کدر شدن عدسی چشم می شود و هیچ گونه راهکار طبیعی یا ورزشی برای شفافیت عدسی چشم وجود دارد.

اگر آب مروارید خفیف باشد با تغییر نمره عینک، امکان دارد اختلال دید به طور موقت برطرف شود اما در نهایت بیمار برای بهبودی کامل آب مروارید، باید اقدام به جراحی کاتاراکت نماید.

در اصل بهترین و تنها ترین روش برای درمان آب مروارید انجام جراحی کاتاراکت است .

علت تاری دید بعد از عمل آب مروارید چیست ؟

عمل آب مروارید حساسیت بالایی دارد و در صورت عدم انتخاب جراح و متخصص چشم، امکان بروز برخی از عوارض مانند عفونت های چشمی، دید کمتر و دیگر مشکلات مرتبط با التهاب شبکیه چشم وجود دارد.

در نتیحه تارشدن دید بعد از عمل آب مروارید می تواند دلیلی برای وجود عفونت های چشمی و دیگر عوارض باشد.

هرچند که کدورت ایجاد شده پس از عمل کاتاراکت با لیزر قابل پاک کردن و برطرف کردن است.

همچنین در صورتی که جراح چشم صلاح بداند از دارو نیز برای رفع تاری دید بعد از جراحی کاتاراکت می توان استفاده کرد.

در صورتی که پس از عمل جراحی آب مروارید به تاری دید مبتلا شدید یا بینایی تان کاهش پیدا کرد و علائم غیرطبیعی دیگر داشتید، حتماً به یک متخصص و جراح چشم مراجعه کنید تا در صورت لزوم اقدامات لازم برای درمان صورت گیرد.

• یک × 3 =